SportAdmin lanserar gratis Sponsorskola tillsammans med Hållbar sponsring

För att ytterligare hjälpa idrottsföreningar med arbetet kring sponsring lanserar nu SportAdmin ”Sponsorskolan”. En gratis och digital kurs tillsammans med Frans Fransson och Magnus Berglund innehållandes såväl teori som praktik för att kickstarta årets sponsringsarbete. Dessutom finns chans att som förening ställa frågor om sponsring till författarna bakom boken Hållbar Sponsring (nominerad till Årets Marknadsföringsbok 2019).

Sponsorskolan består av fem delar, plus en avslutande del där föreningar kan skicka in frågor och funderingar. Några av de ämnen som tas upp är hur man som förening skapar ett bra sponsorpaket, vad man ska tänka på när man säljer sponsring och hur man kan öka sina chanser till att få ett ja från en sponsor vid säljtillfället.

När du anmäler dig till Sponsorskolan får du samtliga delar och utmaningar direkt i din inkorg!

Artikelserien är framtagen av Frans Fransson och Magnus Berglund, som tillsammans gett ut boken Hållbar sponsring. Både Frans och Magnus föreläser och utbildar regelbundet i sponsring och marknadsföring inom idrottsrörelsen; från de minsta föreningarna till de största ligorna och förbunden.

– Vi skrev boken Hållbar sponsring för att vi ville hjälpa idrotten runt om i landet, oavsett om man är en stor eller liten förening, och det känns verkligen som att SportAdmin har samma ambition och vision, säger Frans Fransson.

– Det är jätteroligt att kunna lansera Sponsorskolan och vi ser redan fram mot den sjätte delen av serien, där läsarna skickar in sina frågor. Vi vet ungefär vad de flesta brukar undra, men det dyker garanterat upp sådant vi inte tänkt på, säger Magnus Berglund.

Det här är Sponsorskolan

Sponsorskolan publiceras i SportAdmins kanaler under vintern och våren 2020. Innehållet består av en serie artiklar med konkreta tips och råd för hur man som förening kan arbeta med sponsring. Varje del i Sponsorskolan innehåller ett kunskapsmoment och en övning. I kunskapsdelen delar författarna till boken Hållbar sponsring med sig av tips och råd – och i ”hemläxan” ges en fördjupande uppgift.

Artiklarna vänder sig till både de som redan arbetar med sponsorer och till de som är helt nya på området. Kunskapsdelen presenteras på Föreningsvän.se och den praktiska övningen tillkommer exklusivt de som valt att prenumerera på Sponsorskolans nyhetsbrev.

– Vi är väldigt glada över att vi nu kan erbjuda denna serie till alla föreningar. Vårt mål är alltid att inspirera föreningar till en positiv utveckling av sin verksamhet. Sponsring är ett viktigt område för många föreningar och en fantastisk möjlighet att stärka klubbens ekonomi på. Vi hoppas och tror att Sponsorskolan blir väldigt uppskattad, säger Tim Mohlin Törringer, Produkt- och Marknadschef på SportAdmin.

Sponsorskolans delar

1. Sponsringens ABC – Det viktigaste att veta innan du bokar första sponsormötet
  2. Erbjudande och paketering – Vad du kan sälja och hur du paketerar ditt innehåll
  3. Att sälja sponsring – Tips för att öka chansen till ett ”Ja” vid säljtillfället
  4. Ett gott rykte – Hur varumärke och samhällsnytta hjälper dig få fler sponsorer
  5. Tips och trender – Hur ser framtidens sponsring ut?
  6. Frågor och svar – Läsarnas funderingar och önskemål
Om Hållbar sponsring
Hållbar sponsring är en handbok om sponsring, skriven av Frans Fransson och Magnus Berglund. Boken innehåller både enklare teorier och konkreta tips och råd till föreningar som vill arbeta proffsigt med sponsring. Hållbar sponsring var nominerad som en av kandidaterna till ”Årets Marknadsföringsbok 2019” av Sveriges Marknadsförbund.

I boken finns många case och intervjuer med allt från sponsorer och föreningar, till förbund och evenemang. Boken består av 16 kapitel där själva handboken utgör åtta av dem. Varje kapitel avslutas med sammanfattning och diskussionsfrågor.

Namnet ”Hållbar sponsring” syftar dels på att skapa långsiktigt hållbara samarbeten mellan rättigheter och sponsorer, men även på att lyfta fram och dra nytta av idrottens samhällsnytta och hållbarhetsarbete.

Läs mer om boken på hallbarsponsring.se.