Sponsorskolan del 1: Sponsringens ABC – Det viktigaste att veta innan du bokar första sponsormötet

Här i den första delen av Sponsorskolan vill vi ge dig som förening en snabbstart i hur du kan utveckla ert sponsorarbete – eller börja från början. Allt beror förstås på var ni befinner er idag. Efter att ha jobbat i många år med föreningar och sponsorer har vi listat några av de allra mest grundläggande delarna som måste vara på plats innan själva sponsorarbetet börjar.

1. Planera först – det blir lättare då!

Vi vet hur det är, pengarna måste in, men stanna upp en stund för att planera hur du ska jobba med sponsring. Hur mycket pengar behöver du? Hur många sponsorer kan du ta hand om? Vad har du att sälja? Måste du arbeta själv eller kan du ta hjälp av någon?

Stora ambitioner är bra, men var realistisk. Utgå från de förutsättningar som ni har och gå metodiskt tillväga. Det blir både enklare och roligare om du tar det steg för steg.

För att sponsorarbetet ska bli hållbart behöver ni också organisera er internt. Och är ni två eller fler i sponsorgruppen blir det både mycket enklare och roligare. Gör tidigt en rollfördelning om vem som ansvarar för vad i gruppen. Då blir arbetet som mest effektivt. Se också till att mål och förväntningar är väl förankrade i sponsorgruppen.

Är du ensam i det dagliga föreningsarbetet? Gå igenom Sponsorskolan och gör en plan under tiden med hur du skulle vilja arbeta med sponsorer. Presentera därefter planen för styrelsen.

2. Tänk motprestationer

Den stora frågan är varför företag ska sponsra dig som rättighet (din förening eller ditt evenemang)? Vad får de i motprestation och vad har du att erbjuda? Sponsring var en gång i tiden bara rena gåvor, men det har förändrats. Företagen kräver idag motprestationer i form av avtalsrättigheter.

Lista sådant du kommer på som kan ha ett värde för sponsorer. Det kan vara allt från exponering på skyltar, biljetter till evenemang, träning med personal, digital exponering på hemsida, utställningsytor i samband med evenemang, eller erbjudanden i nyhetsbrev.

3. Sponsorpaket gör det lätt att köpa sponsring

När du listat allt som du kan tänka dig att “sälja” till sponsorer behöver du först sålla bort sådant du inte vill erbjuda eller det som inte passar just nu. Därefter kan du paketera erbjudandet genom sponsorpaket.

Du har säkert hört talas som guld-, silver- och bronspaket? Att sätta samman olika avtalsrättigheter i olika paket är ett bra sätt för att effektivisera både försäljning och leverans. Lås dig dock inte vid en helt fast paketering utan ge sponsorerna möjlighet att skräddarsy vad de vill ha (till viss del i alla fall!).

Vi kommer utveckla resonemangen om sponsorpaketens för- och nackdelar i Sponsorskolan del 2. Där får du också fler förslag på hur du ”hittar” nya avtalsrättigheter att erbjuda sponsorerna.

4. Gör din research!

Innan du börja sälja måste du göra din research. Ett tips är att lista 5 olika branscher som du vill ha som sponsorer. Skriv sedan upp 5 olika företag inom varje bransch som antingen finns på din ort eller som du har en koppling till (personlig kontakt, företaget ligger nära din förenings hemmaarena eller du vet att företag sponsrar annan idrott). Lyckas du hitta 5×5 företag har du 25 “leads” på din lista.

Ta kontakt på det sätt som du är mest bekväm med (telefon, e-post, möte etc.) och försök hitta en personlig ingång, till exempel en gemensam bekant. Presentera sedan sådana sponsorpaket du själv tycker är bra för företaget. Om du inte tror på sponsringen själv, då kommer inte företag göra det.

Nu har du lagt din grund. Har du varit noggrann och gått systematiskt tillväga så blir allt så mycket enklare och roligare längre fram.

Lathund: Bra ord att känna till

Sponsring

Samarbetsavtalet mellan en sponsor och en rättighet kallas vanligen för sponsring.Det bygger på att värdet på det belopp som företaget (sponsorn) och rättigheten (till exempel en förening) kommit överens om ska vara jämnt. Sponsring är med andra ord inte ett bidrag och inte en gåva. Det kan mer betecknas som ett köp.

Rättighet

Den eller de som får pengar för sina avtalsrättigheter kallas för rättigheter. Exempel kan vara en förening, ett förbund, ett lag, en individ eller ett evenemang.

Sponsor

Företag som betalar för att få motprestationer (avtalsrättigheter) kallas sponsorer. Andra vanliga namn kan vara samarbetspartners eller partners.

Avtalsrättigheter

Det som företag erhåller (köper) från rättigheten kallas för avtalsrättigheter. Det här kan vara till exempel en skylt, ett antal biljetter eller en träning för företagets personal. Avtalsrättigheter kan även kallas för motprestationer.

Sponsorpaket

Flera olika avtalsrättigheter som klumpats ihop skapar ett sponsorpaket. Paketen kan namnges utifrån hur mycket de innehåller, eller vad de innehåller. Exempel på detta kan vara Huvudsponsorpaket eller Silverpaket.